Watch Shop

Ceasul aviator, un model de ceas barbatesc cu care vei fi la inaltime

Ceasul aviator, cunoscut si sub numele de ceas pilot, exista de mai bine de 100 de ani, deci nu credem ca exageram cu nimic daca vom spune ca are cea mai bogata istorie dintre toate ceasurile. Asocierea dintre ceasuri si aviatie ar trebui sa fie sinonima cu istoria inventiilor si a tehnologiei. Ceasurile aviator pe care le stim cu totii astazi s-au nascut in principal in epoca de aur a aviatiei, intre cele doua razboaie mondiale. Cu toate acestea, primul ceas aviator proiectat pentru calatoriile aeriene a fost ceasul Cartier-Santos, pe care Louis Cartier l-a facut pentru prietenul sau, pilotul franco-brazilian, Alberto Santos-Dumont.

Ceasurile aviator sunt recunoscute pentru dimensiunile generoase, cadranul negru usor de citit, marcajul sub forma de triunghi de la ora 12 si coroana rotunda, numita adesea „ceapa” datorita formei sale. Odata cu trecerea timpului, aceste caracteristici de design au evoluat de la functia initiala a ceasului aviator, care a fost un instrument vital in cabina de zbor, la modele apreciate pentru stilul aparte care il face un accesoriu remarcabil.

Istoria ceasului aviator. Cartier Santos,  primul ceas care a „zburat” 

Ne-am propus sa va dezvaluim istoria ceasului aviator pentru a afla cum a devenit unul dintre cele mai populare ceasuri din toate timpurile. Primul ceas aviator a fost creat in 1904 de catre Louis Cartier, in onoarea prietenului sau pilotul Alberto Santos-Dumont care isi dorea un ceas de mana care sa-l ajute sa verifice ora si, in acelasi timp, sa-i permita sa piloteze tinand ambele maini pe mansa avionului. Doi ani mai tarziu, Cartier a prezentat pilotului un ceas care a fost botezat dupa numele acestuia: Cartier Santos.

ceas aviator carlos santos cartier

Sursa poza: uhrenkosmos.com

Ceasul patrat, pe care il cunoastem acum sub numele de Cartier Santos, a fost proiectat dupa ce Santos-Dumont l-a comandat in onoarea zborului sau de succes în jurul Turnului Eiffel. Un pilot avea nevoie un ceas la care sa aiba acces usor, fara sa-l caute in buzunar, asa cum era moda pe atunci cu celebrele ceasuri de buzunar cu lant. Ceasul de mana patrat Santos, cu un cadran alb clar, cu cifre romane, s-a dovedit a fi solutia.

La vremea respectiva, doar femeile purtau ceasuri de mana create de Patek Philippe, iar stilul era considerat nepotrivit pentru barbati. Acest lucru s-a schimbat atunci cand Cartier a inceput sa produca Santos in 1911, devenind astfel primul ceas de mana produs in serie. Sosirea Primului Razboi Mondial a oprit temporar productia.

Cartier Santos este unul dintre putinele ceasuri aviator patrate. Dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, ceasurile pilotilor erau considerate accesorii cheie, deosebit de importante, iar specificatiile militare cereau ceasuri rotunde. De atunci, toate ceasurile folosite in aviatie au fost rotunde.

Zenith, al doilea ceas aviator care a prins aripi

La scurta vreme dupa succesul ceasului aviator Cartier Santos, un alt nume celebru este asociat cu zborul: Zenith. In 1909, francezul Louis Blériot a traversat in zbor Canalul Manecii pentru a castiga un premiu de 1.000 de lire sterline, cu un ceas Zenith la incheietura mainii.

Ceasul a dezvaluit practic primele caracteristici ale ceasurilor aviator moderne pe care le vedem astazi: marcaje mari, luminoase pe cadran, cifre arabe, o coroana de dimensiuni mari si cronograf. Aceste ceasuri aviator erau rezistente la socuri si functionau cat se poate de bine in conditii meteo nefavorabile, avand inclusiv curele lungi, pentru a putea fi purtate pe deasupra costumului de pilot.

Nicio poveste legata de de ceasurile aviator nu ar fi completa fara a mentiona fratii Wright. Si desi nu au purtat un ceas Zenith, firma elvetiana aduce un omagiu zborurilor lor din 1903 cu un ceas aviator cu aspect vintage, indicatoare de ora cu design vintage si o curea adaptata astfel incat sa poata fi purtata atat in buzunar, cat si la incheietura mainii. Zenith produce in continuare ceasuri aviator, cum este celebrul ceas Pilot Type 20 GMT

ceas aviator zenithLongines Lindbergh Hour Angle, ceasul aviator record la mare inaltime

Pana la Primul Razboi Mondial, ceasurile aviator erau folosite in principal pe timpul zborului. Dar, pe masura ce razboiul cerea zboruri mai precise si, prin urmare, echipamente mai precise, ceasurile aviator au devenit mai sofisticate. Cerintele specificau ajutor in navigatia aeriana, monitorizarea consumului de combustibil si, mai ales in coordonarea atacurilor, devenind astfel echipamente militare esentiale.

Compania elvetiana de ceasuri Longines a sustinut zborul lui Charles Lindbergh in 1927 care a traversat Atlanticul, de la New York la Paris, purtand la mana un ceas Longines. Dupa inregistrarea recordului de 33 de ore si 30 de minute de zbor, Lindbergh a lucrat cu Longines pentru a dezvolta un nou ceas aviator, un rafinament al ceasurilor pentru piloti care permiteau mentinerea preciziei orei prin reglarea timpul datorita coroanei supradimensionate, eliminand astfel erorile potentiale de navigatie. Asa a aparut ceasul Longines Lindbergh Hour Angle, lansat in anul 1931, acesta fiind considerat unul dintre momentele-cheie in istoria ceasurilor aviator. 

Ceasurile aviatorilor din cel de-al Doilea Război Mondial erau purtate deasupra unor geci groase, asa ca au venit pe o curea dubla suficient de lunga pentru a aluneca peste manseta. Mecanisme mai precise au eliminat nevoia de corectie constanta, iar coroana supradimensionata a permis purtatorului sa o foloseasca in timp ce purta manusi.

ceas aviator

Cadranele negre extrem de lizibile, cu marcaje albe luminoase, cifrele usor de citit si marcajul triunghi la ora 12 pentru a indica daca avionul zbura in linie dreapta, sunt detalii pretioase care se regasesc in continuare la ceasurile aviator contemporane, in ciuda trecerii timpului si a faptului ca acum sunt purtate de barbati indiferent de profesie, ca marca a stilului personal. 

Stilul ceasurilor aviator moderne este in general unul retro, aducand cu primele ceasuri aviator aparute, cu aspectul lor distinctiv si practic. Principalele functii ale acestora sunt cronometrarea precisa, rezistenta sii marcajele clare, luminoase, pentru a facilita lizibilitatea. Astfel, un ceas aviator are o carcasa generoasa, rotunda, cadran negru, marcaje luminoase, coroana exterioara mare si triunghi la ora 12. Cel mai probabil, cureaua va fi din panza, imitand ceasurile pilot standard din cel de-al Doilea Razboi Mondial, insa la fel de bine poate fi din piele. 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *